Försvaret av yttrandefriheten måste vara kompromisslöst

Jag känner sorg och bestörtning över terrorattacken på Charlie Hebdo i Paris. Attacken är mer än ett våldsdåd mot en enskild tidning – det är ett angrepp på yttrandefriheten, ett försök att begränsa press- och mediefriheten och skapa ett Europa med än större motsättningar och splittring.

De som nu fallit offer för våldet i Paris var både kristna, muslimer och judar. Terrorn har däremot aldrig någon religion.

Vi har tillsammans ett ansvar för att man inte på någon av dessa punkter lyckas. Försvaret av yttrandefriheten måste vara kompromisslöst, oavsett var, av vem eller med vilka motiv den attackeras. Samtidigt behöver vi nu än tydligare stå upp för ett inkluderande Europa. Om svaret på terrorattacken istället blir inskränkningar av de mänskliga rättigheterna i säkerhetens namn, en ökande islamofobi och ett större utrymme för dem som vill öka motsättningar mellan människor i Europa så har terroristerna i grunden lyckats uppnå sitt mål.

Nu är det viktigt att vi upprepar Jens Stoltenberg ord efter terrorattacken på Utöya; ”Vårt svar är mer demokrati, öppenhet och humanitet. Men aldrig naivitet”.

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson.