insändare

En förenklad syn på vinster i välfärden.

V-inte-till-saluPå HD’s ledarsida skriver Ingrid Runsten den 18 augusti att Vänsterpartiet har en förenklad syn på vinster i välfärden. Vänsterpartiet vill att våra gemensamma skattepengar används till en så bra välfärd som möjligt, i stället för att miljardvinster plockas ur verksamheterna. Vänsterpartiet tycker inte att detta är en bra användning av skattepengar. Om detta är att ha en förenklad syn, må meningarna vara delade.

Det svenska välfärdssystemet håller på att krackelera samtidigt som miljarder av de skattekronor som avsatts till vård, omsorg och skolor har gått ner i ägarnas fickor i form av aktieutdelning eller förts ut ur landet av riskkapitalbolag.

Vi tycker att vår gemensamma välfärd ska drivas med medborgarnas bästa för ögonen – inte aktieägares och riskkapitalisters. Vi vill därför lagstifta mot att företag kan plocka ut vinster från vården, skolan och omsorgen. De privata företag som är seriösa och sätter verksamheten främst kan omvandla sig till bolag utan vinstintresse och fortsätta jobba för bra välfärd. De vars drivkraft är att plocka ut vinster får söka sig någon annanstans.

Det är mer effektivt med samhällsnyttiga investeringar än med skattesänkningar. Det är bättre att inte låta en del av våra skattepengarna försvinna ut ur landet och i stället använda dem till det de var avsedda för, nämligen en god välfärd.

Arbetslösheten är ett samhällsmisslyckande och ett stort slöseri med mänskliga resurser. Under hot om uppsägningar kan reallönerna pressas ned, arbetsförhållandena försämras och anställningstryggheten luckras upp. Vi vill förstärka anställningstryggheten, inte avskaffa den.

Vänsterpartiet föreslår i sin nationella budget för kommande mandatperiod satsningar på fler anställda i välfärden och investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning; investeringar som redan första året skulle kunna ge 30 000 nya jobb.

Vänsterpartiet går till val som ett självständigt parti. Vänsterpartiet lägger förslag som förenar målet om arbete åt alla och ett ekologiskt hållbart samhälle, genom långsiktiga investeringar i energiomställning, nya klimatsmarta bostäder och miljövänliga transporter. Arbete, rättvisa och demokrati är grunden för ett samhälle där alla har en plats.

Ingrid Mattiasson Saarinen
Claudia Vélasquez