anti-rasism

Polisens agerande är oacceptabelt!

uttalande-antirasism“Vänsterpartiet kräver att en opartisk granskning omedelbart tillsätts för att gå till botten med polisens agerande under dagens demonstration, så att de ansvariga kan lagföras. I väntan på att en sådan granskning är genomförd bör ansvariga för denna kommendering tas ur tjänst, avslutar Jallow Momodou.Vår kamp och vårt arbete mot nazism och fascism kommer att fortsätta – det kan varken polisen eller någon annan stoppa. I Malmö kommer vi och tiotusentals andra människor fortsätta med att inte ge en millimeter av vår stad åt den nazistiska rörelsen.”

Läs mer på Vänsterpartiet Malmös hemsida

Vänsterpartiet Helsingborg ställer sig bakom Vänsterpartiet Malmös krav på att en opartisk granskning omedelbart måste tillsättas för att gå till botten med polisens agerande, Under lördagens nazistdemonstration i Malmö.  Vi ställer oss också starkt kritiska till att polisen gav SvP demonstrationstillstånd i Helsingborg. Vi anser att det inte kan vara en rättighet i ett demokratiskt land att använda ett offentligt torg för att uttrycka antidemokratiska och rasistiska åsikter.

Ingrid Mattiasson Saarinen, för styrelsen i Vänsterpartiet Helsingborg