insändare

Lyssna på folket i Helsingborg!

ungdomsarbetsloshetPolitikerna är folkets representanter i de parlamentariska församlingar de sitter och där de tar beslut i frågor som ska styra allas vår dagliga verklighet. Då säger vanligt sunt förnuft att dessa politiker ska lyssna in vad folk vill, eftersom de ska föra vår talan.

Detta brukar många politiker tyvärr minnas först när det är valår, då olika populistiska utspel haglar.
Jag tycker däremot att man som politiker ska lyssna in vad medborgarna vill och sen driva deras åsikter. Därför är det intressant att läsa de intervjuer som HD nyligen gjort med helsingborgarna om vilka kommunala frågor som är viktigast för oss.

Dessa intervjuer visar att skolan, ungdomsarbetslösheten, och frågan om vinster i välfärden är de som berör oss mest. Följer vi så upp det med frågan om att staden bör upprätta ett avtal med Migrationsverket samt vad som ska hända med Ångfärjetomten, har vi en nära nog komplett bild av de sakfrågor som väger tyngst för oss. Vi har också en bild över var skiljelinjerna mellan politiker och kommunmedborgare, men även mellan och inom de politiska partierna är störst.

Om jag nu leker med tanken att jag hade möjligheten att få en position med makt och inflytande över Helsingborgs utveckling efter valet, så hade jag varit väldigt lyhörd för vad mina arbetsgivare, d v s medborgarna i staden vill i olika frågor. Jag hade analyserat fråga för fråga och visat respekt för folkets vilja.

Så om vi börjar med skolan som är högprioriterad, behövs det fler anställda, höjda löner, större inflytande för personal, bättre arbetsvillkor med mindre klasser etc.

Privata verksamheter där överskottet stannar i verksamheterna är ok. Ett förstatligande av skolan är också en bit på vägen för att vi åter ska få världens bästa skola.

Sen vad gäller ungdomars situation generellt måste de få bättre möjligheter till utbildning parallellt med fler jobb och lägenheter.

När det gäller frågan om vinster i välfärden finns det bara ett riksdagsparti som kräver stopp för dessa. Det är Vänsterpartiet. Experimenten med riskkapitalistbolag inom vård, skola och omsorg måste stoppas genast. Skattepengar ska gå till att höja kvalitén i välfärden med fasta och trygga jobb, fler anställda etc, och inte försvinna i vinster till aktie-ägare.

Vidare vill vi medborgare enligt intervjun i HD, att vår stad upprättar ett avtal med Migrationsverket. Det har Vänsterpartiet Helsingborg inskrivet i sitt kommunalpolitiska program.När det så gäller frågan som verkligen varenda helsingborgare vill prata om, nämligen vad som ska hända med Ångfärjetomten, står Vänsterpartiet bakom kravet på en folkomröstning. Så för att sammanfatta vad vi medborgare i Helsingborg tycker är viktigast, står alltså Vänsterpartiet på medborgarnas sida i varenda fråga. Vi är inte till salu, så om vi röstar på Vänsterpartiet får vi igenom vår vilja.

Mats Fuchs

Styrelseledamot och kandidat till kommunfullmäktige
Vänsterpartiet Helsingborg